Ustawa o Referendum NAD PRZYJĘCIEM USTAWY ZASADNICZEJ I ZMIANIE USTROJU MONARCHII  z dnia 09.XII.2017 U/1/12/2017

Ustawa o Referendum NAD PRZYJĘCIEM USTAWY ZASADNICZEJ I ZMIANIE USTROJU MONARCHII  z dnia 09.XII.2017
Stav pro referendu pro Hluvnijstavu a směně rezmu Monarkini s dna 09.XII.2017
U/1/12/2017


Art.1 Ustawa upoważnia do rozpisania przez Monarchę referendum ws. zmiany ustroju i przyjęciu Konstytucji zognej z załącznikiem A do ustawy
Art.2 Referendum powinno odbyć się w terminie do 2 tygodni od przyjęcia ustawy
Art.3 Ustawa wchodzi w 3 dni po jej ogłoszeniu; ustawa uprawnia organizacje polityczne do prowadzenia kampani referendalnej

ZAŁĄCZNIK A

Projekt Ustawy Zasadnieczej
II Republiki Przedruskiej
– – –
Projkt Hluvnijstavu
IIij Predruskij Republikini

Ustawa ta została uchwalona przez Sejm
i zaakceptowana przez Naród Przedruski

Preambua

My Obywatele Przedruskiej Republiki na Przedrusii, Litowszczyźnie i Wysoczyźnie, choć mówiący różnymi językami, jednak jedno państwo tworzący postanawiamy o przywróceniu wolnej i demokratycznej ojczyzny
P O S T A N A W I A M Y   dbać o jej rozwój i międzynarodowy wizerunek, chronić demokratyczne i republikańskie ideały, oraz budującą nas różnorodność.

Zasady podstawowe

Art.1 Republika Przedruska jest wolnym, suwerennym i demokratycznym państwem prawa, szanującym wolności i prawa swoich obywateli
Art.2 Suwerenem jest Naród, rozumiany jako ogół przedruskich obywateli. Naród sprawuje swoją władzę bezpośrednio (przez referendum), oraz pośrdenio (przez swoich przedstawicieli)
Referendum nie może dotyczyć kwestii bezpieczeństwa i ochrony państwa, oraz secesji. Tryb rozpisania referendum określa ustawa
Art.3 Ustrój Republiki opiera się na trójpodziale władzy (sądowniczej, prawodawczej i wykonawczej), które to zobowiązane są do współpracy i wzajemnie się uzupełniają
Art.4 System polityczny oparty jezt na politycznym prulariźmie. Istnieje swoboda zakładania i działalności partii politycznych o ile te nie zagrażają ładowi społecznemu państwa
Art.5 W skład Republiki wchodzą ziemie Przedrusyczyzny, Litowszyzny i Wysoczyzny
Art.6 Stolicą Republiki jest Gród św. Jerzego, jako siedziba władzy wykonawczej, oraz Nowe Miasto nad Ragą jako siedziba władzy ustawodawczej i najwyższych władz sądowniczych
Art.7 Umowy międzynarodowe powinny być ratyfikowane za zgodą władzy ustawodawczej lub przy aprobacie ludu wyrażonej w referenfum
Art.8 Język przedruski i dolnogermański są pod ochroną prawa Republiki; język polski jest językiem roboczym przedruskich instytucji ogólno-państwowych
Art.9 Symbolami Republiki są Herb, Flaga i Hymn państwowy ustanowione Ustawą; do momentu ustanowienia Symboli Republiki przyjmuje się za obowiązujące Symbole ustanowione Ustawą o symbolach państwowych z dnia 13 lipca 2017 roku

Władza ustawodawcza
Art.10 Władza ustawodawcza należy do jednoizbowego parlamentu – Sejmu
Art.11 Sejm składa się z posłów dysponujących 121 manadatami, którzy wybierani są przez Naród na 4 miesięczną kadencję. Sejm obraduje w trybie ciągłym pod przewodnictwem Marszałka Izby Sejmowej; do czasu wyboru Marszała jego funkcje pełni Lord Marszałak najstarszy poseł Izby)
Art.12 Wybory do Sejmu odbywają się do 14 dni przed końcem sejmowej kadencji w dzień wolny od pracy. Za ich przeprowadzenie odpowiedzialna jest Izba Wyborcza z Kanclerzem Izby Wyborczej na czele
Art.13 Wybory są tajne, bezpośrednie, proporcjonalne i równe. Pełnię praw wyborczych ma każdy obywatel, chyba że Sąd pozbawi go takiego prawa w następstwie popełnionej zbrodni przeciwko państwu
Art.14 Poseł może zrzec się mandatu wyrażając publicznie taką wole przed głową państwa. Miejsce takiego posła pozostaje nieobsadzone do końca kadencji
Art.15 Mandat Posła wygasa w razie:
a) upływu kadencji
b) zrzeczenia się mandatu w trybie art.14
c) utraty prawa wybieralności orzeczonego prawomocnym wyrokiem Sądu
d) śmierci
e) rozwiązania Izby przez głowę państwa
Art.16 Posła nie można pociągnąć do odpowiedzialności za działalność związaną z pełnieniem funkcji posła, chyba że złamał prawo korupcyjne, lub sprzemiewierzył się zasadom tej konstytucji
Art.17 Izba może powołać komisje specjalne, zwykłe i śledcze
Art.18 Posiedzenia Izby są jawne, ich jawność może zostać wyłaczona gdy idzie o sprawy bezpieczeństwa publicznego Państwa. Kto łamie zasady jawności lub udziela informacji o sprawach poruszonych na niejawnym posiedzeniu dopuszcza się zbrodni zdrady państwa
Art.19 Izba wybiera:
a) Kanclerza Rządu Republiki conajmneij 3/5 głosów połowy posłów Izby, lub w razie braku konsensusu zwykłą większością głosów.
b) Kanclerza Izby Nadzoru i Skarbu (na 5 miesięczną kadencje)
c) Kanclerza Izby Wyborczej (na 5 miesięczna kadencje)
d) Kanclerza Izby Podatkowej (na 3 miesięczną kadencje)
e) 2 delegatów do Rady Prasowej
f) kandydatów na urząd Rektorów Akademii i Uniwersytetów państwowych
Art.20 Izba pryjmuje uchwały większością głosów, chyba że ustawa zasadnicza mówi inaczej.
Art.21 Na wprowadzenie stanu nadzwyczajnego, wypowiedzenie wojny, zawarcie pokoju, przeprowadzenie referenfum konieczna jest poparcie conajmniej 3/4 mandatów
Na zmiane zapisów ustawy zasadnieczej konieczne jest poparcie conajmniej 3/5 posłów dysponujących conajmniej 3/4 mandatów
Art.211 Posłowie wykonują swój mandat osobiście. Nie odpowiadają karnie za czyny związane z pełnieniem swojej funkcji. Są odpowiedzialni przed historią.
Art.22 Projekty Ustaw wnosi się do Sejmu; prawo inicjatywy ma grupa 3 obywateli, partie polityczne, Prezydent, Kanclerz, Rząd, posłowie
Art.23 Posłowie, lub Marszałek Sejmu może prosić o zaopiniowanie projektu odpowiednie instytucje i ludzi nauki
Art.24 Projekty Ustaw są rozpatrywane w dwóch czytaniach. Posłowie na każdym etapie prac legislacyjnych mogą wprowadzać do tekstu Ustawy poprawki
Art.25
1. Projekt Ustawy budżetowej wnosi Rząd
2. Izba przyjmuje ustawę budżetową co najmniej 3/5 głosów; gdy przyjęcie przez Izbę projektu staje się niemożliwe, Prezydent wprowadza prowizorium budżetowe
3. Ustawa budżetowa przygotowywana jest na okres 3 miesięcy
Art.26 Sejm w sytuacji zagrożenia państwa na wspólny wniosek Prezydenta i Kanclerza Rządu Republiki podejmuje 3/4 głosów decyzję o wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego
Art.27 Rząd, oraz Prezydent na forum Izby ma prawo do  wyrażenia opini na temat projektów Ustaw
Art.28 Ratyfikacja Umów Międzynarodowych o charakterze:
a) regulacji praw i obowiązków obywatelskich
b) sojuszy i pokojów
c) deklaracji przystąpienia do międzypolitycznych układów
wymaga zgody parlamentu; Izba może przekazac swoje kompetancje w zakresie art.28 wnioskując o Referendum ogólnopaństwowe
Art.29 Izba może zdecydować o samorozwiązaniu
Art.30 Prezydent ma prawo zwrócić Sejmowi ustawę wraz ze wskazaną materią spodziewanych zmian; wyjątkiem są ustawy konstytucyjne, oraz ustawa budżetowa
Art.31 Ustawy podpisują Prezydent, oraz Marszałek Sejmu
Art.32 Dla ważdności ustawy konieczna jest jej publikacja w trybie przewidzianym przez Ustawę ten tryb normującą

Władza wykonawcza
Art.33 Prezydent Republiki jest głową państwa, najwyższym przedstawicielem narodu, zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Republiki, strażnikiem konstytucji i najwyższym sędziom
Art.34 Prezydent wybierany jest w wyborach bezpośrednich, tajnych, równych na okrez 6 miesięczniej kadencji
Art.35 Na Prezydenta może być wybrany każdy obywatel, który obywatelstwo posiada najmniej od 3 miesięcy
Art.36 Prezydent może złożyć rezygnację z pełnionej funkcji na ręce Marszałka Sejmu
Art.37 Prezydent
1) Mianuje wybranego przez Sejm Kanclerza Rządu, oraz wybranych przez niego członków Rządu
2) Wyznacza termin wyborów
3) Z pośród obywateli zaznajomionych z prawem mianuje Sędziów Sądu Konstytucyjnego i Sądów Powszechnych
4) Daruje i łagodzi kary
5) Podpisuje ustawy i zarządza ich publikacje
6) Mianuje Prezesa banku centralnego
7) Mianuje Wojewodów zgodnie z propozycją Kanclerza; Ma prawo zablokowania propozycji, które może odrzucić Sejm 3/5 głosów
Art. 38 Prezydent ponadto
1) Reprezentuje Państwo na zewnątrz i prowadzi aktywną politykę zagraniczną. W tym celu może powołać Konsula
2) Jest naczelnym dowódcą Sił Zbrojnych
3) Przyjmuje i mianuje członków misji dyplomatycznych
4) Ustanawia, przyznaje i nadaje odznaczenia państwowe
5) Za zgodą Sejmu ogłasza amnestię
6) Mianuje i awansuje Generałów Sił Zbrojnych
7) Nadaje obywatelstwo Republiki
Art.39 Prezydent ma prawo uczestniczenia w obradach parlamentu; udziela mu się głosu ilekroć tego zarząda
Art.40 Prezydent ma prawo do udziału w posiedzeniach Rządu i rządać od ministrów i innych członków rządu złożenia sprawozdania ze stanu faktycznego
Art.41 Jeżeli urząd Przezydenta został opróżniony nagle a nowy Prezydent nie został jeszcze wybrany Sejm podejmuje uchwałą decyzje o przekazaniu uprawnień Prezydenta Kanclerzowi Rządu i Marszałkowi Sejmu, którzy pełnią obowiązki prezydenta solidarnie do czasu wyboru nowego Prezydenta; W trybie art.41 wybory powinny sie odbyć w jaknajszybszym terminie, jednak nie szybciej niż 7 dni od opróżnienia urzędu i nie później niż dni 14
Art.42 Rząd jest naczelnym organem administracji publicznej i drugim organem egzekutywy
Art.43 Rząd składa się z Kanclerza Rządu, Ministrów i Sekretarzy

Art.44
1. Rząd jest odpowiedzialny za swoją działalność przed Narodem i Sejmem
2. Rząd obejmuje władzę z chwilą udzielenia mu wotum zaufania, do tej chwili władzę sprawuje rząd poprzedni jako tak zwana Provlada
3. Kandydata na Kanclerza proponuje wygrana opcja polityczna
Art.45 W chwilach kryzysu rząd może zwrócić się do Sejmu o ponowne wyrażenie mu wotum zaufania; brak wyrażenia wotum wiąże sie z ustąpieniem rządu i ponownymi wyborami
Art.46
1. Rząd działa kolegialnie
2. Ministrowie kierujący resortami i sekretarze kierujący podresortami działają w imieniu własnym jako kierownicy resortów
Art.47 W celu wykonania ustawy Rząd i jego członkowie upoważnieni są do wydawania rozporządzeń w granicach i z mocy ustawy

Władza Sądownicza
Art.48 Wymiar sprawiedliwości sprawowany jest w imieniu Narodu, oraz przez Majestat Państwa przez niezawisłych sędziów
Art.49 Sędziów powołuje Prezydent spośród obywateli przedruskich legitymizujących się wiedzą z zakresu nauk prawnych, oraz nienaganną opinią społeczeństwa.
W sytuacji braku powołanych sędziów ich funkcje pełni głowa państwa wraz z Ministrem Sprawiedliwości
Art.50 Wyróżnia się sądy powszechne, oraz sądy konstytucyjne. Zabrania się tworzenia sądów specjalnych, doraźnych, czy też wojskowych.
Art.51
1. Sądownictwo powszechne pierwszej instancji w sprawach karnych sprawowane jest przez  Sąd Powszechny z siedzibą w Grodzie św. Jerzego.
2. Sądownictwo w sprawach administracyjnych oraz cywilnych przez Wielkoksiążęcy Sąd Cywilno-Powszechny z siedzibą w Nowym Mieście nad Ragą.
Art.52 Sądownictwo apelacyjne dla spraw karnych funkcje sądu apelacyjnego spełnia Sejmowa Komisja Apelacyjna; Komisja składa się z przewodniczącego i do dwóch członków.
Art.53 Sądownictwo apelacyjne dla spraw cywilnych i administracyjnych sądem apelacyjnym jest Sąd Powszechny z siedzibą w Grodzie św. Jerzego
Art.54 Naczelny Trybunał Konstytucyjny, stoi na straży ochrony praw konstytucyjnych, wolności osobistych i praw człowieka. Trybunał rozstrzyga spory kompetencyjne, jest organem dyscyplinarnym dla urzędników administracji, stwierdza zgodność ustawy i trybu jej przyjęcia z Konstytucją.
Art.55 Naczelny Trybunał Konstytucyjny składa się z Prezydenta, Kanclerza, oraz Sędziego Trybunału mianowanego przez Sejm na 4 miesięczną kadencję spośród obywateli posiadających nienaganną opinię oraz wiedzę z zakresu teorii prawa i prawa konstytucyjnego
2.Sędzia Trybunału jest nieodwołalny
3.Orzeczenia Trybunału są ostateczne
Art.56 Ciężar przygotowania dowodów oskarżenia spoczywa na Oskarżycielu, ciężar przygotowania dowodów obrony spoczywa na Obronie
Art.57 Każdemu przysługuje prawo do sprawiedliwego procesu

Podział Administracyjny
Art.58 Republika dzieli się na Województwa: Staroprzedruskie, Górnobrzeskie, Poddrevsko-Dolnogermańskie
Art.59 W celach statystycznych i innych celach ułatwiających działanie przedruskiej administracji Wojewodowie mogą powołać dodatkowe jednostki administracyjne niższego szczebla
Art.60 Wojewodowie jako zarządcy z ramienia władzy centralnej
1) Zarządzają miastami znajdującymi się na terytorium jednostki administracyjnej która zarządzają
2) Odpowiadają za zrównoważony rozwój jednostki administracyjnej
Art.61 Konstytucja Republiki podtrzymuje w mocy Ustawa konstytucyjna Województwa Poddrewsko-Dolnogermańskiego PK/5/2017 Ustawę z dnia 29.07.2017

Prawa i Obowiązki Obywatelskie
Art.62 Obywatelstwo przedruskie jest przyrodzone i wynika z pochodzenia. Inne aspekty uznania obywatelstwa przedruskiego określa Ustawa. Nikt bez wyroku sądu obywatelstwa pozbawiony być nie może
Art. 63 Wolności człowieka i wolności obywatelskie podlegają szczególnej ochronie prawa
Art.64 Wszyscy bez względu na płeć, rasę, narodowość, pochodzenie, orientację seksualną, wyznanie, przekonania polityczne są równi wobec prawa
Art.65 Przedrusia chroni obywateli należących do mniejszości etnicznych i narodowych, chroniąc ich język, kulturę i obyczajowość
Art.66 Życie ludzkie znajduje się pod ochroną Państwa
Art.67 Zakazuje się eksperymentów na ludziach, stosowania tortur, wymuszania zeznań na terenie przedruskiego Państwa
Art.68 Państwo ochrania wolność korespondencji
Art.69 Państwo zapewnia nienaruszalność mieszkań i własności prywatnej
Art.70 Żaden czyn prawnie zabroniony nie podlega przedawnieniu
Art.71 Rodzice mają prawo do wychowania potomstwa zgodnie ze swoimi przekonaniami religijnymi, politycznymi, czy też przekonaniami sumienia, jednakże w poszanowaniu dla prawa Przedrusii i w duchu patriotyzmu
Art.72 Zapewnia się wolność wyboru miejsca zamieszkania i przebywania, oraz wolność wyboru zawodu i pracy
Art.73 Zapewnia się wolność sumienia i wyznania
Art.74 Państwo zapewnia równy dostęp do urzędów publicznych wszystkim obywatelom
Art.75 Działalność organów publicznych jest jawna, chyba iż jawność ta zagraża istnieniu państwa, wtedy podlega ona ograniczeniu
Art.76 Państwo zapewnia równy dostęp do nauki, kultury, sztuki.
Art.77 Państwo zapewnia wolność działalności artystycznej, oraz wolność zrzeszania się w zwiazki twórcze
Art.78 Obowiązkiem państwa jest ochrona środowiska naturalnego i racjonalna eksplantacja złóż surowców naturalnych
Art.79 Każdy ma prawo wynagrodzenia wszelkich szkód wyrządzonych mu przez działalność organów publicznych i dochodzenia swoich praw przed niezawisłym Sądem
Art.80  Każdy kto przebywa na terytorium państwa ma obowiązek przestrzegania przedruskiego prawa. Każdy obywatel  ma obowiązek przestrzegania prawa przedruskiego także poza jego granicami,chyba iż stoi w sprzeczności z prawem państwa na terytorium którego obywatel się znajduje
Art.81 Każdy ma obowiązek do swiadczenia świadczeń publicznych na korzyść państwa, kto od tego się uchyla podlega karze przewidzianej ustawą

Przepisy o zmianie konstytucji
Art. 82 Konstytucje można zmienić na wniosek
1) Prezydenta
2)Gabinetu
3) Grupy 3 posłów
4) Grypy 10 obywateli
Art.83
1. Sejm podejmuje decyzje o zmianie konstytucji 3/5 głosów, przy obecności conajmniej  1/2 posłów
2. Zmiany Konstytucji dotyczące naczelnych zasad ustrojowych wymagają akceptacji społecznej wyrażonej w referendum

Przepisy przejściowe i końcowe
Art.84 Niniejsza Konstytucja skraca kadencję Sejmu i Rządu
Art.85 Do czasu wyboru Prezydenta jego funkcje pełnić będzie Marszałek Sejmu wraz z Kanclerzem zgodnie z trybem art.41
Art.86
1. Źródłami Prawa w Przedrusi są: Konstytucja, Ustawy i Dekrety Rządowe, Rozporządzenia, inne akty
2. W skład systemu konstytucjnego Republice wchodzą: Ustawa Konstytucjna II Republiki, Ustawa Konstytucyjna Województwa Poddrevsko-Dolnogermańskiego, Ustawa o podziale administracyjnym z dnia 10 lipca 2017 U/1/VII/2017, Ustawa o resortach i działach administracji państwowej, oraz zasadach sporządzania budżetu Państwa z dnia 6.09.2017 roku U/1/IX/2017, PK/01/2017 Ustawa Konstytucyjna o zasadach ogłaszania aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych z dnia 8.12.2017
Art.87 Ustawa znosi moc prawną: Ustawy Konstytucyjnej z dnia 4 maja 2017 o Wymiarze Sprawiedliwości PK/4/2017, Konstytucji Monarchii Przedruskiej Uchwalonej dnia 13.03.2017 PK/3/2017
Art.88 Ustawa wchodzi w życie w 8 dni po przyjęciu jej przez Naród w Referendum.

(-) JKM Józefina Franciszka Iá, predruská kralova

Dodaj komentarz